מהו מע"מ ואיך ניתן לחשבו בקלות

מע"מ – מס ערך מוסף, הוא מס נהוג במדינות רבות, המוטל על כל עסקה מסחרית. בישראל, שיעור המע"מ הנהוג עומד על 17% וכל אדם, המבצע עסקה בתור קונה, או בתור מוכר, נדרש לשלם אותו.

במרבית המקרים, מס המשולם על ידי העסק, כלול במחיר המוצרים כבר מראש, כך שאתם לא מרגישים ששילמתם אותו, אבל הוא שם, אפילו כשאתם קונים מסטיק במכולת השכונתית.

אז איך בדיוק מתבצע חישוב מע"מ? לאן הוא מגיע? ואיך הוא מועבר מהעסק אל קופת המדינה? הכל במאמר שלפניכם.

 

כיצד מתבצע חישוב מע"מ

המע"מ הוא מס המוטל על כל שלב בשרשרת הייצור של המוצרים שאתם קונים. לכן הוא מוטל על היצרן, על הסיטונאי ולבסוך גם על המוכר בחנות, אך מי שמשלם אותו, הוא הלקוח כמובן.

זהו מס השייך לקבוצת מסים הנקראים "מיסים עקיפים", כלומר, המדינה אינה גובה אותם ישירות מהתושבים, או האזרחים, אלא מקבלת אותו באופן עקיף, על ביצוע עסקאות.

  • חישוב מע"מ עשוי להידרש כאשר אתם רוצים לדעת מה תהיה תוספת המע"מ על מוצר שרכשתם במחיר לפני מע"מ: מחיר לפני מע"מ X אחוז 17, או כפול 0.17, ייתן לכם את המחיר המלא, כולל תוספת מע"מ. לדוגמה, אם אתם רוצים לקנות מכשיר חשמלי כלשהו, שהמחיר המפורסם עבורו הוא 100 ש"ח – לפני מע"מ, בצעו את החישוב כך: 100X17=17. עכשיו הוסיפו את התוצאה (17) למחיר המקורי (100) ותגלו כי המחיר המלא, כולל מע"מ הוא 117 ש"ח.

 

תהליך הגביה של מע"מ על ידי המדינה

מי שמשלם את המע"מ למדינה הוא המוכר, או בעל העסק. בעלי עסקים הנהנים ממחזור שנתי קבוע של כ-100 אלף ש"ח בשנה, מוגדרים על ידי המדינה "עוסקים מורשים" והם  נדרשים לשלם מע"מ. מחזורי הכנסה קטנים יותר אינם חייבים בתשלום מע"מ.

התשלום למדינה מתבצע בדומה לתשלום ביטוח לאומי ומס הכנסה: בתחילת כל שנה, מדווח בעל העסק על ההכנסות שהוא משער שיהיו לו בשנת המס הבאה. על פי דיווח זה, מחליטה המדינה על שיעור קבוע של מע"מ שעליו לשלם בכל חודש, לפי ההכנסות המשוערות.

בעל העסק מעביר את התשלום למדינה כפי שהוסכם, אבל בסוף השנה, בהתאם לדיווח הריאלי של העסק על ההכנסות שהיו לו לאורך השנה, הוא צפוי לקבל החזר מע"מ – אם הרוויח פחות ממה ששיער בתחילה, או לשלם את ההפרש – אם הרוויח יותר ממה שדווח בתחילה.

 

לסיכום

חישוב מע"מ הוא פעולה פשוטה יחסית, שרוב הצרכנים אינם צריכים לבצע באופן שוטף, מפני שברוב המקרים, בעל העסק כבר עשה את החישוב וכלל את המע"מ במחיר הסופי.

מע"מ הוא מס עקיף, המשולם לרשויות המס דרך בעלי העסקים בישראל, על פי דיווחים על ההכנסות שלהם בכל חודש. כל ניסיון לבצע עסקה בישראל ללא גביית מע"מ והעברתו למדינה, נחשב בלתי חוקי.

חישוב נתונים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
בַּנק
טיפים פיננסים
מפסיקים לחסוך בבנק! הנה 2 אופציות טובות יותר

כולנו רוצים לדאוג לעתיד שלנו, לשם כך אחת לכמה זמן מומלץ לשבת ולהתבונן על כל ההכנסות וההוצאות שלנו, על מנת לוודא שהכל תקין ושאתם מתואמים עם שאיפותיכם הפיננסיות. במידה ואתם

מאזניים
כללי
ישות משפטית – ההשפעה על החברה

כל חברה שלפי החוק יש לה את היכולת להיות בעלת זכויות וחובות משפטיות, נחשבת לישות משפטית. ישות משפטית מאפשרת לחברה לבצע את כל הפעולות הבסיסיות שנדרשות עבור ביצוע עסקים וניהול

בדק בית
נדל"ן
החשיבות שבבדיקת בדק בית

תמיד חלמתם על פינה משלכם, דירה יפה במקום נחמד כדי לגדל בה ילדים או לנהל חיים שקטים, לזכות בתשואה יפה מהשכרתה ולהשאיר משהו לנכדים. הדבר האחרון שאתם חולמים עליו הוא