מה כרוך בפתיחת עוסק מורשה?

אם אתם מעוניינים לפתוח עסק מסוים, וודאי תשמחו לגלות שיש סוגי עוסקים שונים. הרעיון הזה די פשוט כשבוחנים אותו – מכיוון שלא כל עסק זהה לעסק אחר, מבחינת רווחיות צפויה אך גם מבחינת המשאבים העומדים לרשותו בנקודת הפתיחה, זה טבעי שהמדינה תאפשר לבעלי עסקים מיועדים לפתוח סוגי עסקים שונים, שחלים עליהם רגולציות עסקיות מסוימות. הנה כל מה שכרוך בפתיחת עוסק מורשה.

 

מהו עוסק מורשה?

ישנם כמה סוגי עוסקים במדינת ישראל. וודאי שמעתם על שניים מהם – עוסק פטור ועוסק מורשה. עוסק מורשה, הרלוונטי למאמר זה, הוא כל עצמאי שההכנסות שהוא מייצר במהלך שנת המס עולות מעל לסכום הקבוע בחוק. נכון לשנת 2022, הסכום הזה עומד על 102,292 שקלים.

עוסק מורשה נתון תחת רגולציות וחוקים מסוימים, הרלוונטיים אליו ולא לשאר העוסקים. אחת החובות שיש לבצע למשל כעוסק מורשה היא גבייה של מע"מ – מס ערך מוסף, בגובה של 17% תוספת מסכום העסקה אותה מבצע העוסק. בנוסף, עוסק מורשה זכאי לקיזוז של מס תשומות – המע"מ שהוא עצמו משלם על הוצאות שרלוונטיות וקשורות לעסק שלו.

 

פתיחת תיק במע"מ

אחד הדברים הראשונים שיש לבצע לפני שמתחילים לעסוק בתור עוסק מורשה, הוא לפתוח תיק במע"מ. למעשה, החוק קובע כי אסור להתחיל בפעילות עסקית כלשהי, שלא עוסק מורשה או של חברה, עוסק פטור או כל צורה אחרת של עסק, לפני שפותחים תיק במע"מ.

כדי לבצע פתיחה של תיק במע"מ, יש להגיע באופן פיזי אל רשות המיסים. שלא כמו עוסק פטור למשל, כאן לא ניתן לפתוח תיק בצורה מכוונת. ניתן להגיש תפסים מסוימים דרך אתר רשות המיסים, אך לא ניתן להימנע מהגעה אל משרדי רשות המיסים. אפשר להיות מלווים באיש מקצוע למטרות סיוע והכוונה, כמו רואה חשבון או עורך דין.

 

הנפקת קבלות וחשבוניות מס

לפני שאתם מתחילים לבצע עסקאות או עבודות כלשהן בתור עוסקים מורשים, אתם צריכים להיות בעלי היכולת להנפיק קבלות וחשבוניות מס.

על כל עסקה שמתרחשת צריך להוציא קבלה עבור מי שמקבל ממכם את השירות שלכם ומשלם לכם תמורת עבודתכם. עוסק מורשה מחויב להראות גם בקבלה או בחשבונית המס אותה הוא מנפיק שהוסף מע"מ למחיר אותו הוא גבה.

 

פתיחת תיק בביטוח הלאומי

פרט לתיק ברשות המיסים, יש לתפוח תיק עוסק אצל הביטוח הלאומי. כמו ששכירים מחויבים לשלם לביטוח הלאומי מדי חודש דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות, גם עצמאיים, וביניהם עוסקים מורשים, מחויבים לשלם את דמי הביטוח האלו, כך שפתיחת תיק היא הצעד הראשון שיש לבצע אל מול הביטוח הלאומי.

 

הצהרת כנסה משוערת

כשאתם ניגשים אל משרדי רשות המיסים ואל הביטוח הלאומי כדי לפתוח תיק, תצטרכו לשער מראש ולהצהיר על ההכנסה השנתית הצפויה שלכם, לפיה יחושב הכסף שיגבה מכם.

מטבעות

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
כספים ומימון
הנהלת חשבונות באינטרנט: כך תמנעו מטעויות

טעויות חשבונאיות עלולות להוביל את בית העסק לבעיות תזרים כמו גם עמידה לדין פלילי, ועל כן יש צורך בביצוע של ניהול חשבונות נכון. כיצד? להלן כל הפרטים. הנהלת חשבונות באינטרנט

בית מבוטח
כספים ומימון
משכנתא בלון – כך תדאגו שהיא לא תתפוצץ

כולנו היינו בסיטואציה שבה הגענו מוקדם יותר אל מסיבת יום הולדת שהוזמנו אליה, והתבקשנו על ידי המארגנים לנפח בלונים ולפזר אותם בשטח, כדי להוסיף לאווירה את הצבעוניות והכיף המתאימים לה.