מס עיזבון לעומת מס ירושה: הבדל בין שתי מערכות מיסוי

מס עיזבון ומס ירושה הם שני סוגים נפרדים של מיסים שלעתים קרובות מבולבלים בגלל הקשר שלהם להעברת העושר לאחר מוות. בעוד שהם חולקים קווי דמיון בכך ששניהם עוסקים בנכסים שהועברו לאחר המוות, המנגנונים וההשלכות שלהם שונים באופן משמעותי

 

מאפיינים של מס עיזבון

מס העיזבון מוטל על כל שווי עזבונו של נפטר לפני חלוקתו ליורשים. זהו מס פדרלי, כלומר הוא מוטל על ידי הממשל הפדרלי, אם כי לחלק מהמדינות יש גם מיסי עיזבון משלהן. היכרות עם המאפיינים של מס עיזבון היא משימה פשוטה מכפי שנהוג לחשוב.

 

מהו מס העיזבון?

המאפיין המרכזי של מס העיזבון הוא היותו מוערך על פי שווי העיזבון הכולל, הכולל מזומנים, מקרקעין, השקעות ונכסים אחרים שבבעלות המנוח בעת הפטירה. שיעור המס עבור מס העיזבון יכול להשתנות בהתאם לשווי הכולל של העיזבון, כאשר עיזבונות בעלי ערך גבוה יותר מתמודדים בדרך כלל עם שיעורי מס גבוהים יותר.

היבט חשוב של מס העיזבון הוא שקיימת מגבלת פטור פדרלי, כלומר עיזבונות המוערכים מתחת לסף מסוים אינם כפופים למס עיזבון פדרלי. מגבלת פטור זו יכולה להשתנות, ולכן חשוב שמתכנני עיזבון ויורשים יהיו מודעים לרף הנוכחי.

 

מאפיינים של מס ירושה

מס ירושה מוטל על המוטבים המקבלים נכסים מהעיזבון. בניגוד למס העיזבון, מס הירושה אינו מס פדרלי אלא מוטל על ידי מדינות מסוימות. משמעות הדבר היא שהשאלה האם אדם יחויב בתשלום מס ירושה או לא –  תלוי בחוקי המדינה שבה התגורר הנפטר או היכן נמצא הנכס.

 

מהו מס הירושה?

שיעור מס הירושה ומגבלות הפטור יכולים להשתנות באופן משמעותי ממדינה למדינה. הבדל מרכזי נוסף הוא שמס הירושה מחושב על שווי עיזבונות בודדים, ולא על כל העיזבון. המשמעות היא שירושתו של כל מוטב מחויבת במס בנפרד.

לחלק מהמדינות יש גם שיעורי מס או פטורים שונים המבוססים על יחסי המוטב עם הנפטר, כאשר קרובי משפחה קרובים יותר משלמים לעתים קרובות מיסים נמוכים יותר או מקבלים פטורים.

 

כך תדעו מי אחראי לתשלום המס

אחד ההבדלים הגדולים בין מס עיזבון למס ירושה הוא מי אחראי לתשלום המס. במקרה של מס העיזבון, המס משולם בדרך כלל על ידי העיזבון עצמו לפני חלוקת הנכסים למוטבים. כאשר מדובר על מס הירושה, המוטבים הם האחראים לתשלום המס על מה שהם יורשים. הבדל זה יכול להשפיע באופן משמעותי על הסכום הנקי שמקבלים המוטבים.

 

השלכות על תכנון מס

גם למיסי עיזבון וגם למיסי ירושה יכולות להיות השלכות משמעותיות על תכנון העיזבון. אנשים עם נכסים משמעותיים עשויים להזדקק לתכנן את עיזבונותיהם בקפידה כדי למזער את נטל המס על יורשיהם. זה יכול לכלול אסטרטגיות כמו מתן מתנות, הקמת נאמנויות או טכניקות תכנון פיננסי אחרות.

מס ירושה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
בדק בית
נדל"ן
החשיבות שבבדיקת בדק בית

תמיד חלמתם על פינה משלכם, דירה יפה במקום נחמד כדי לגדל בה ילדים או לנהל חיים שקטים, לזכות בתשואה יפה מהשכרתה ולהשאיר משהו לנכדים. הדבר האחרון שאתם חולמים עליו הוא

נכס
נדל"ן
איך לבחור חברת נדל"ן?

לאחרונה אתם חושבים על השקעות פוטנציאליות בנדל"ן? תוהים איך תוכלו לעשות זאת בצורה הטובה ביותר? אם כך, ברור מדוע אתם מחפשים חברת נדל"ן מובילה. השאלה היא איך בוחרים את החברה

מיסים ראשית
מיסים
מגיע לכם כסף שלא ידעתם על קיומו

מיליארדי שקלים יושבים להם בקופת המדינה, בדמות החזרי מס, ומחכים שהזכאים להם יקבלו אותם. כמו כן, מעל לחצי מהעובדים השכירים במדינת ישראל זכאים להחזרי מס, וכנראה שכלל אינם מודעים לכך.